Op dinsdag 15 mei bestaat het Nederlands Volksbuurtmuseum 25 jaar. In 1974 richtten de bewoners van Wijk C het Wijk C Komitee op. Dat houdt zich bezig met behoud en herstel van de buurt. Om de acties te ondersteunen verzamelde het Wijk C Komitee foto’s en ander materiaal. In 1983 opende het buurthuis in de wijk haar deuren om daar het opgebouwde archief onder te brengen. Op 15 mei 1993 werd de Stichting Volksbuurtmuseum Wijk C opgericht. Zo kon de collectie veilig gesteld worden en los van gemeentelijke welzijnsinstellingen een eigen beleid en eigen activiteiten ontwikkelen. De tot dan toe opgebouwde collectie werd eigendom van het museum. Dat was het begin van het Nederlands Volksbuurtmuseum, nu 25 jaar geleden.
Het Nederlands Volksbuurtmuseum heeft zich in die 25 jaar ontwikkeld tot een erkend en geregistreerd museum, waarin de persoonlijke verhalen van mensen uit volksbuurten centraal staan. In het museum kun je zelf ervaren hoe het is om in een volksbuurt te leven én hoor, ruik en zie je hoe het leven vroeger was. Het museum heeft een zeer omvangrijke collectie boordevol herinneringen aan het leven in de volkswijken van Utrecht van toen.

Jubileumtentoonstelling – Gelukkig hebben we de foto’s nog
Ter ere van dit jubileum heeft het museum een bijzondere tentoonstelling. Naast de vaste collectie worden foto’s en objecten van jubilerende verenigingen, clubs, kroegen, huwelijken en personen uit Wijk C tussen circa 1925 en 1960 getoond. Maar ook laat het museum ruim honderd portretten van jubilarissen uit de stad tussen 1925 en 1935 zien. Naast de fototentoonstelling brengt het museum haar eigen geschiedenis met voorwerpen, foto’s en film in beeld. Later in het jaar verhuizen de portretten naar plekken in de stad waar de geportretteerden ooit woonden. Op deze manier raakt de collectie breder bekend en kunnen huidige bewoners en families meer te weten komen over de vorige bewoners of eigen voorouders. De jubileumtentoonstelling is te zien van 15 mei tot en met 30 september. Daarna worden de foto’s op verschillende locaties in de stad getoond.